Penyejuk Mata

Muhasabah

Posted on: March 1, 2011

Muhasabah diri

keluarlah

Posted on: May 24, 2010

maka keluarlah kamu dari rumah kamu untuk bermujahadah. sesungguhnya iman tidak akan datang dengan bergolek tetapi hanya dengan bermujahadah.

As-Shaff-10,11

Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?

(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya,

Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?

hati ini

Posted on: August 1, 2009

berkaratnya hati ini tidak berhenti seperti berkaratnya besi di tengah panas di kala hujan datang berselingan.  hujan dan panas itu kitarannya tidak akan berhenti walau apa pun termasuklah perubahan suasana atau perubahan kamu sendiri. oleh tu harus tabah menghadapi hidup dengan melaksanakan apa yang diperintahkan secara istiqamah. kejayaan pasti kan datang jika konsisten. ia bukan satu usaha yang bermusim dan bersifat kadang-kadang. ia merupakan proses yang sangat panjang dan memerlukan kesabaran. hal ini dapat dilihat dengan agak jelas dalam hal-hal akademik tetapi kurang dilihat dari sudut agama. hidup ini juga termasuk dalam perbandingan yang dibuat. jangan merasakan diri itu sudah kuat dan pandai sehingga tidak memerlukan apa-apa bantuan. kamu lemah. manusia.

tekad merupakan sesuatu yang sangat penting. disebabkan iman manusia yang naik dan turun, kita perlu mempunyai kekuatan yang datang dalam diri untuk mengelakkan diri dari perkara yang tidak bermanfaat dan memudaratkan. mudarat itu mungking tidak dapat dilihat dengan cepatnya tetapi, sesuatu yang haram itu tetap haram, tidak boleh dipersoalkan lagi. hanya syaitan yang akan menghalalkan perkara yang haram dan mengharamkan perkara yang halal

oleh itu, tekadlah pada diri sendiri untuk melawan syaitan. jika kita dapat menjauhkan diri dari perkara yang buruk, kita telah mengalahkan syaitan tetapi jika tidak, kita lah yang kalah.

sentiasalah berdoa kepada Allah supaya diberikan kekuatan dalam diri. solat hajat dan isthikharah selalu. moga-moga diberi petunjuk dariNya. solat berjemaah juga perlu di masjid dan di awal waktu untuk menunjukkan kita seorang yang prihatin terhadap solat

Tags: ,

Sehari-hari kita jalani kehidupan yang hampir same. This is true for most of working adult but students die ade cuti an so khidupan wktu cuti slalunye lain sket. Klo wktu weekdays or waktu ade class, xde r byk buang mse sgt(tpi kdg2 ade gak). but for weekend or cuti pnjg…huh…msti byk mse free nye…xde keje pn…planning je byk mnda nk wat sblm cuti tp bile da cuti xde nye..

So,utk ari2 yg almost sme stiap hari,ape kte kna wat ialah niat supaye sume mnda tu ade tujuan die.npe ko blaja?(klo jwpn die ‘ak pn x tau’ rosak sket r) tujuan hidup da lari.ape tujuan kite lahir.sbnrnye kite dilahirkan ke? cmne kite bole ade kat dunia ni? 100 thn dulu ko ade?

so, ak pn akn lenyap dri dunie ni.xde pe pn kite ni.jgn bangge sgt.

Tags:

Pernikahan atau perkawinan
menyingkap tabir rahasia

Isteri yang kamu nikahi
tidaklah semulia Khadijah
tidaklah setaqwa Aisyah
pun tidak setabah Fatimah

Justru isterimu hanyalah wanita akhir zaman
yang punya cita cita
menjadi solehah…

Pernikahan atau perkawinan
mengajar kita kewajiban bersama
isteri menjadi tanah kamu langit penaungnya
isteri ladang tanaman kamu pemagarnya
isteri kiasan ternakan kamu gembalanya
isteri adalah murid kamu mursyidnya
isteri bagaikan anak kecil kamu tempat bermanjanya

Saat isteri menjadi madu kamu teguklah sepuasnya
seketika isteri menjadi racun kamulah penawar bisanya
seandainya isteri tulang yang bengkok berhatilah meluruskannya..

Pernikahan atau perkawinan
menginsyafkan kita perlunya iman dan taqwa

Untuk belajar meniti sabar dan redha Allah swt.
karena memiliki isteri yang tak sehebat mana
justru kamu akan tersentak dari alpa
kamu bukanlah Rasulullah saw.
pun bukanlah Sayyidina Ali Karamallahhuwajhah
cuma suami akhir zaman
yang berusaha menjadi soleh… amin…

Untuk isteri.. renungkanlah…

Pernikahan atau perkawinan
membuka tabir rahasia

Suami yang menikahi kamu
tidaklah semulia Muhammad saw.
tidaklah setaqwa Ibrahim
pun tidak setabah Ayyub
atau pun segagah Musa
apalagi setampan Yusuf

Justru suamimu hanyalah lelaki akhir zaman
yang punya cita cita
membangun keturunan yang soleh…

Pernikahan atau perkawinan
mengajar kita kewajiban bersama

Suami menjadi pelindung kamu penghuninya
suami adalah nahkoda kapal kamu navigatornya
suami bagaikan balita yang nakal kamu adalah penuntun kenakalannya saat
suami menjadi raja kamu nikmati anggur singgasananya
seketika suami menjadi bisa kamulah penawar obatnya
seandainya suami masinis yang lancang sabarlah memperingatkannya..

Pernikahan ataupun perkawinan
mengajarkan kita perlunya iman dan taqwa

Untuk belajar meniti sabar dan redha Allah swt.
kerana memiliki suami yang tak segagah mana
justru kamu akan tersentak dari alpa
kamu bukanlah Khadijah yang begitu sempurna didalam menjaga
pun bukanlah Hajar yang begitu setia dalam sengsara
cuma wanita akhir zaman
yang berusaha menjadi solehah… amin…



Allah loves Muhsineen (Good Doers) [2:195, 3:134, 3:148, 5:13, 5:93]

Allah loves Tawwabeen [2:222][Those who turn to rightfulness and recourse much to Him and His Guidance]

Allah loves Mutahhareen [2:222, 9:108] [Those who keep their bodies free from filth, minds distant from dirty thoughts and conduct clean from unseemly acts]

Allah loves Muttaqeen [3:76, 9:4, 9:7] [Those who guard themselves against evil and preserve themselves from the inevitable harmful consequences for violating Allah’s Commands by carefully abiding by His Guidance, not exceeding His Prescribed Limits and not deviating or departing from His Right Path; those who render service and obedience to Him alone

Allah loves Sabireen (Being Patient) [3:146][Those who have capacity to endure hardship, difficulty, or inconvenience with calmness and self-control; those who can exhibit tolerance and restraint in the face of provocation; those who have calm and tranquil state of mind; those who can exhibit composure, equanimity, self-constraint, self-control, steadfastness, determination, perseverance and endurance; those who steadily adhere to the statutes of Quran; those who maintain constancy with Allah; those who show patience, endurance, equanimity and adherence to the Laws of Allah in harm, injury, mischief damage, poverty, bodily affliction, distress, lack of means of subsistence, misfortune, calamity, fear, hunger, a state of pressing want, loss of money, loss of life or loss of fruits of their toil (2:177, 2:155, 22:35)

Allah loves Mutawakkileen [3:159] [Those who put their trust in Allah and His Laws after seeking His Guidance, deliberation, consultation, decision making, resolution and determination]

Allah loves Muqsiteen [5:42, 49:9, 60:8][Those who act equitably and justly, and judge and make reconciliation among people with equity, fairness and justice]

December 2016
M T W T F S S
« Mar    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Vote

Subscribe to RSS headline updates from:
Powered by FeedBurner

Ads